LIHAT LANGIT INGAT ALLAH

Ahad, 27 Februari 2011

Petua orang tua-tua mengatakan, kalau hati rungsing atau fikiran berasa sempit, dongaklah ke langit. InsyaAllah hati yang rungsing akan mendapat ketenangan. Fikiran yang sempit akan menjadi lapang. Seolah-olah langit yang sangat luas dan tidak bertepi itu mampu memberi rasa tenang di dalam jiwa kita.


Tetapi harus diingat, yang memberi ketenangan itu bukan langit, hakikatnya Allah SWT. Langit hanya menjadi asbab sahaja bagi Allah untuk memberi ketenangan kepada manusia yang melihantya.

Untuk menjelaskan hal ini, perhatikan satu perkara. Di dunia ini ada dua bentuk penciptaan Allah.

Pertama, penciptaan yang dibuat secara langsung.
Kedua, ciptaan yang dibuat oleh Allah secara tidak langsung.

Ciptaan langsung daripada Allah termasuklah langit, huan, bukit-bukau, gunung-ganang, sungai, laut dan banyak lagi. Semua itu adalah ciptaanNYA yang dibuat oleh Allah tanpa campur tangan manusia. Istilah yang biasa digunakan ialah 'alam semula jadi'.

Maksud alam semula jadi bukanlah alam ini terjadi dengan sendiri. Maksud semula jadi itu adalah telah ciptakan sejak awal lagi dan ada antara ciptaan itu dicipta sebelum penciptaan manusia lagi.

Manakala ciptaan secara tidak langsung pula adalah seperti bangunan, kenderaan,, pakaian dan lain-lain lagi. Semua ciptaan ini dibuat oleh manusia. Dengan akal fikiran, tenaga fizikal dan keupayaan imaginasi, manusia mencipta pelbagai alat teknologi.

Tetapi ingat! Manusia itu diciptakan oleh Allah. akal, jiwa, dan seluruh anggotanya adalah pemberian Allah jua. Manusia tidak akan dapat mencipta sesuatu pun tanpa kurniaan DIA.

Soalnya disini, yang mana lebih menenangkan kita?

Rupa-rupanya hati kita akan menjadi tenang apabila kita memandang sesuatu ciptaan yang langsung daripada Allah. Cuba bandingkan, bagaimana rasa hati kita apabila melihat bukit-bukau, laut, sungai ataupun dengan melihat bangunan pencakar langit?
Yang mana lebih menenangkan?

Tentulah apabila melihat tasik, sungai dan bukit. Sebab itulah, biasanya orang beriadah atau berehat di tepi sungai, kolam, atau air terjun. selalunya tempat yang dekat dengan alam semula jadi.

.

Apabila hati kita tenang melihat langit bukanlah kerana langit itu yang memberi ketenangan. Tetapi kerana langit itu 'dekat' dengan Allah yang menciptanya. Hati akan menjadi tenang apabila dekat dengan sesuatu yang dekat dengan Allah.

"Ketahuilah dengan mengingati Allah (zikrullah) hati akan menjadi tenang."
(Ar-Ra'd:28)

Comments

No response to “LIHAT LANGIT INGAT ALLAH”
Post a Comment | Catat Ulasan (Atom)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...