10 JENIS MAKHLUK BERWAJAH SERAM DAN PELIK

Khamis, 26 Mei 2011

Kali ni ,aku nak kongsikan mengenai makhluk yang berwajawah seram dan pelik..
Dan ini mungkin kali pertama anda melihat makhluk yang seram dan pelik seperti ini..
1)Hatchet Fish (Ikan Kapak)

Ikan ini tinggal di dalam laut yang berkawasan sangat kecil (spesies terbesar berukuran hanya 12 cm), Ikan ini sebenarnya langsung tidak berbahaya, tetapi rupa dan wajahnya sangat menakutkan seperti mimpi buruk..huhu
Hatchetfish adalah bukti hidup bahawa kita perlu gigi yang tajam panjang atau mata merah bersinar untuk menjadi seram.
2)Tube Nosed Bat (Kelelawar berhidung tabung)

Ditemui dekat dalam hutan hujan Filipina, nama dia bukan kelawar,tetapi kekelawar…huhu..pelik-pelik..
Kelelawar ini terancam sebenarnya, memiliki salah satu wajah pelik di antara mamalia yang ada.Telinga gelap tersebut mencakup di bintik kuning,mata yang berwarna oren dan, hidung tubular, memberikan penampilan kekelawar ini hampir sama seperti kartun.. Kelelawar ini memakan buah ara dan buah-buahan lainnya, tetapi juga makan serangga.
3)Axolotl

Satu spesies eksklusif dari danau Xochimilco, di Meksiko, spesies axolotl (berarti “rakasa air ” dalam Nahuatl, bahasa Aztec) sebenarnya spesis ini sejenis salamander. Tidak hanya memiliki wajah tampak lucu tapi juga aneh “rambut” merah, insang seperti bulu. Memang, ini spesies salamander remaja biasanya mempertahankan fitur-fiturnya seluruh hidupnya (ini disebut neotheny
4)Aye Aye

Aye-aye adalah spesies primata yang memiliki telinga besar seperti kelelawar , mata kuning gila dan, Aye aye ini ditemukan di Madagaskar dan sangat terancam buat masa ini, mengikut kenyataan orang-orang di negara tersebut,ramai yang tidak suka haiwan ini karena mereka menganggap haiwan ini sebagai pembawa aib.
5)Snub Nosed Monkey

Monyet berhidung kecil adalah spesies yang terancam, hanya ditemukan di Cina (termasuk Tibet) dan Vietnam. Mereka tinggal di hutan pegunungan setinggi 4000m.
6)Star Nosed Mole

Mole berhidung bintang,hidungnya digunakan sebagai alat peraba yang sangat sensitif. Wajahnya merupakan alat penglihatannya, matanya sangat kurang penglihatannya. Mole berhidung bintang dicatat sebagai perenang dan penyelam yang terampil , serta seorang penggali yang luarbiasa, ia makan cacing tanah, belatung dan apa pun berlendir yang ditemukan dalam perjalanan. Haiwan ini ditemui di Kanada dan Amerika Syarikat bagian utara.
7)Naked Mole Rat

Kehidupan nyata naked mole rat (ditemukan di Afrika) adalah ibarat “boneka” dari mamalia,memiliki mata yang sangat kecil, hampir seperti tahi lalat. bentuk wajah yang luar biasa adalah,gigi besar yang tumbuh melalui bibir, sehingga tikus tidak harus membuka mulut pada saat mengorek jalan bawah tanah.
8) Leaf Tailed Gecko (Tokek)

Tokek seperti ini seperti satu imiginasi dari seorang perlukis kartun. Mungkin repitilia ini paling puas melihat keadaan sekeliling kerana
saiz matanya yang begitu besar.
9)Potoo

Burung yang menakjubkan ini ditemukan di Amerika Tengah dan Selatan, dan paling terkenal adalah keterampilannya yang luar biasa dalam penyamaran. Namun, juga memiliki wajah seram, dengan mulut lebar “tersenyum”, paruh sangat pendek dan mata kuning besar yang terlihat seolah-olah mereka milik karakter animasi.
10)Red-lipped Bat Fish

Ikan ini memiliki wajah yang sangat pelik, mempunyai hidung yang panjang runcing dan nampak seperti telah banyak menggunakan lipstik.Ditemui di Galapagos dan memiliki kerabat dekat di perairan Amerika Tengah. Ini adalah perenang yang paling lambat dan lebih suka untuk menyeret dirinya sendiri di dasar laut menggunakan sirip sebagai “tangan”.

Comments

No response to “10 JENIS MAKHLUK BERWAJAH SERAM DAN PELIK”
Post a Comment | Catat Ulasan (Atom)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...